Featured post

Afslanken door eiwitshakes, werkt het echt?

Het is voor veel mensen een uitdaging om af te vallen. Het is ook niet gemakkelijk om een bepaald eet- en beweegpatroon te doorbreken. Je hebt bepaalde gewoontes waardoor handelt op de automatische piloot. Het kost veel wilskracht en doorzettingsvermogen om je gewoonte te doorbreken en het vervolgens ook nog eens vol te houden. Zeker als je meer dan 5 kilo wilt afvallen rond de regio van de buik, dan is het van belang om een goed plan en discipline te hebben. Vet verbranden rondom je buik is namelijk niet eenvoudig. Naast je drukke baan, sociale leven, het huishouden en je hobby’s is het vaak een hele klus om ook je voedingspatroon aan te passen. Meestal heb je ook geen zin om langer in de keuken te moeten staan om je doel te bereiken. Een makkelijke en snelle manier om af te slanken is om eiwitshakes in je dieet te verwerken.

eiwitshakes

Wat zijn eiwitshakes?

Eiwitshakes zijn zoals de naam eigenlijk al zegt shakes van eiwitten. Het zijn drankjes in poedervorm. Er bestaan verschillende soorten shakes met verschillende bereidingswijzes. De ene shake meng je aan met water, de andere met melk, terwijl weer andere shakes met sap gemengd dienen te worden. De smaak van shake is meestal zoet. Voorbeelden van smaken zijn banaan, chocola, aardbei of vanille. Ze smaken als het ware naar een milkshake. Niet verkeerd dus.

Hoe werkt een eiwitshake?

Eiwitten zorgen ervoor dat je snel en lang het gevoel hebt dat je vol zit. Je ben in een hoog tempo verzadigd en je hebt er niet veel van nodig om vol te zitten. Daarnaast hebben eiwitten de positieve eigenschap om vet te verbranden. En dat is precies wat je wilt bereiken als je wilt afvallen. Bovendien bestaan je spieren voor het overgrote gedeelte uit eiwitten. Eiwitshakes staan erom bekend dat ze de groei van de spieren bevorderen. Dit werkt het best als je naast je eiwitdieet ook aan beweging doet. Op die manier stimuleer je je spieren via je voeding en via beweging. Het zorgt dus voor extra snel resultaat. Je valt niet alleen af, maar je spieren worden er ook nog sterker van.

 

Een eiwitshake als maaltijdvervanger

De meeste mensen gebruiken een eiwitshake als een vervanger van een maaltijd. Dus je kunt een eiwitshake drinken in plaats van een lunch eten. Je zult door het drinken van een eiwitshake alsnog vol zitten en dus niet naar tussendoortjes grijpen en toch minder calorieen binnen krijgen. Een win-winsituatie dus. Pas wel op dat er in eiwitshakes geen vitamines, mineralen of andere onmisbare voedingsstoffen zitten. Het is dus wel belangrijk om naast de eiwitshakes gezonde producten te eten om je gezondheid op peil te houden. Vind een moment dat de shake het best past in je voedings- en bewegingspatroon.

Is het eiwitdieet ook een koolhydraatarm dieet?

Wanneer we het hebben over een koolhydraatarm dieet, hebben we het in veel gevallen ook over (min of meer) een eiwitdieet. Want er zijn heel veel overeenkomsten en maar weinig verschillen tussen beide dieetvormen. Eigenlijk heb je het ook niet over verschillen, maar over een ander perspectief.

Zo richt het koolhydraatarm dieet zich op het afnemen van koolhydraten in je voeding en een eiwitdieet richt zich op het vermeerderen van eiwitten in je voeding. Maar eigen doe je het tegenovergestelde bij ieder dieet. Hoe dat zit? Tellen eiwitrijke recepten en eiwitshakes binnen een koolhydraatarm dieet, of staan ze volledig los van elkaar? Dat gaan we je in dit artikel vertellen.

Het verschil tussen eiwitdieet en koolhydraatarm dieet

De benadering van een eiwitdieet en koolhydraatarm dieet is eigenlijk het grootste verschil als je het hebt over de wijze waarop deze diëten gevolgd dienen te worden. Bij een koolhydraatarm dieet verminder je koolhydraten en eet je vanzelf meer eiwitten, want dat zijn de meest toegankelijke en voor de hand liggende vervangers voor koolhydraten.

Binnen het eiwitdieet ga je meer eiwitten eten ten koste van koolhydraten, met het idee dat koolhydraten je de verkeerde energie leveren. Je ziet dat de benadering eigenlijk het verschil tussen beide diëten is, maar ook de gemeenschappelijke deler: je eet bij beide diëten minder koolhydraten en meer eiwitten.

Focus

Het gaat er eigenlijk om waar je de focus op legt. Zo richt een koolhydraatarm dieet zich heel erg op de schadelijke effecten van koolhydraten in je voeding. De onnodige suikers (laten we zeggen, de dikmakers in allerlei producten) staan centraal, want ze moeten worden geweerd. Deze koolhydraten (enkelvoudige koolhydraten genaamd) worden vervangen door complexe koolhydraten (die vaak komen uit producten waarin ook veel eiwitten zitten).

Een eiwitdieet benadert het vanuit de eiwitten. Deze zijn versterkend voor je spieren en stillen het hongergevoel. Ook kosten ze je lichaam veel energie om verbrand te worden. Eiwitten helpen je dus met afvallen, maar doordat je meer eiwitten eet, kom je toe aan minder koolhydraten.

Is de aanpak anders?

Je zou kunnen zeggen dat de aanpak van beide diëten net iets anders is. Zo benader je een eiwitdieet echt vanuit het idee dat je een dieet volgt (denk aan Dukan, bijvoorbeeld). Je gaat in allerlei fasen werken aan je voeding en probeert uiteindelijk de balans te onderhouden. De aanpak van een koolhydraatarm dieet is meer en meer gericht op recepten die je helpen om koolhydraten uit je voeding te weren.

Daar tegenover staat dat eiwitten ervoor zorgen dat je een goed gevuld gevoel krijgt en ook nog eens meer spiermassa aanmaakt (waardoor je sneller vet kan verbranden). Dus het is een beetje afhankelijk van welke benadering je bij het afvallen de voorkeur geeft, maar in wezen is er weinig verschil. Je kan beide diëten kiezen en toch veel van het andere dieet toepassen.

Conclusie

Het eiwitdieet en koolhydraatarme dieet hebben veel overeenkomsten en maar weinig verschillen. Om nu te zeggen dat ze helemaal hetzelfde zijn, gaat wat ver. Maar dat de overeenkomsten meer zijn dan de verschillen, is een ding dat zeker is. Of je nu kiest voor het een of voor het ander, uiteindelijk doe je van beiden veel.