Waarom Eiwittenshakes?

Eiwit is een cruciale bouwsteen binnen ons lichaam. Het menselijk lichaam bestaat dan ook voor een groot deel uit eiwitten, namelijk 20 procent. Eiwit heeft een belangrijke functie, want het zorgt voor de opbouw van spieren, de huid, botten en ander weefsel. Eiwit zit in heel veel natuurlijke producten, maar is ook verkrijgbaar in de vorm van een shake. Op die manier krijgt je lichaam makkelijk en snel de benodigde eiwitten binnen. Veel sporters gebruiken dan ook eiwittenshakes, om de spieren te herstellen en te laten groeien. Deze eiwittenshakes zijn verkrijgbaar in poedervorm, wat je kan mengen met water bijvoorbeeld, maar er zijn ook kant-en-klare eiwittenshakes te koop. Deze shakes dienen eigenlijk als vervanging van een eiwitrijke maaltijd, of na een intensieve workout. Veel mensen vinden het lastig om de tijd en energie te vinden om goede gezonde maaltijd te eten na het sporten en daar biedt de eiwitshake een uitkomst in. Na de training een shake innemen zorgt ervoor dat de spieren genoeg eiwitten krijgen om zo te kunnen groeien.

De voordelen & nadelen

Na een training waarbij de spieren goed gebruikt zijn ontstaan er kleine scheurtjes in het spierweefsel. Deze scheurtjes moeten weer opgevuld worden om te kunnen groeien en dat is de taak van eiwit. Eiwit zorgt ervoor dat de spieren beter kunnen herstellen en daardoor ook te kunnen groeien. Een aantal voordelen van eiwit:

  • Kracht toename
  • Goed in combinatie met dieet
  • Groei spiermassa
  • Het herstel van spieren
  • Toename uithoudingsvermogen

Er zijn nog meer voordelen te noemen, maar dit zijn de belangrijkste betreffende sporten en gezondheid. Het voordeel van eiwittenshakes is dat het snelle eiwitten zijn. De eiwitten worden snel opgenomen in het lichaam en dus ideaal voor na het sporten. Nog een voordeel is dat het weinig moeite en inspanning vereist. Niet iedereen kan na het sporten nog de tijd vinden om een eiwitrijke maaltijd te bereiden. Daarnaast past de eiwittenshake goed in het dieet. Dit komt omdat het een shake is waar je honger gevoel wel een tijdje van wegblijft. Hierdoor kan je langer wachten met eten en daarom is het niet slecht om af en toe zo’n shake te drinken.

Eiwit blijft namelijk een belangrijke voedingsstof binnen het lichaam. Toch kleven er ook een paar nadelen aan het gebruik van eiwittenshakes. Een shake bevat namelijk wel een aantal calorieën en daarom is het misschien niet verstandig om als aanvulling op je dieet te gebruiken, maar meer als vervanger van het ontbijt bijvoorbeeld. Daarnaast zit in sommige shakes relatief veel cholesterol. Te veel cholesterol kan voor lichamelijke klachten zorgen en daarom is het verstandig om hier rekening mee te houden. Het laatste nadeel is dat mensen soms door kunnen slaan in het gebruik van eiwittenshakes en dat betekend dat het lichaam meer dan genoeg eiwit binnen krijgt. Te veel eiwit kan namelijk ook voor lichamelijke problemen zorgen en daarom is het drinken van eiwittenshakes goed, maar wel met mate. Al met is er niks mis mee om af en toe een shake te drinken, maar doe dit dan wel in combinatie met een gebalanceerde voeding.