Afslanken en eten tegelijk? Dat kan met een goed ontbijt!

Een goed begin is het halve werk! Veel mensen slaan hun ontbijt ‘s ochtends over en denken daarmee te kunnen afslanken. Er komen op die manier immers minder calorieën binnen zou je denken. Mis! Een goed en gezond ontbijt is onmisbaar in een goed dieetplan. Het klinkt gek maar door te eten kun je in dit geval ook afvallen. Hieronder leggen we uit waarom een goed ontbijt je op een gezonde manier de dag doorhelpt.

Waarom ontbijten goed voor je is

Je lichaam bestaat uit miljarden cellen en deze miljarden cellen hebben energie nodig om te kunnen functioneren. Na een nacht slapen hebben deze cellen urenlang geen brandstof meer gehad. Om je dag met energie te beginnen is het belangrijk om te ontbijten. Op die manier help je je lichaam op gang en zul je je fitter en energieker voelen. Ook zorgt een ontbijt ervoor dat je daarna vol zit en niet snel geneigd bent om naar tussendoortjes te grijpen.

Bovendien zorgt een ontbijt ervoor dat je bloedsuikerspiegel op pijl is en hiervan heb je de hele dag profijt.Niet alleen zul je in de ochtend minder snel geneigd zijn om een mueslireep of andere vaak zeer suikerrijke tussendoortjes te pakken, ook de rest van de dag zul je minder snel naar de lekkere maar vette hapjes grijpen. Door een gezond ontbijt te eten in de ochtend zul je uiteindelijk minder calorieën binnen krijgen doordat je de ongezonde tussendoortjes makkelijker zult laten staan. Door te eten kun je op deze manier dus ook afvallen! Daar houden we van.

Wat is een lekker en gezond ontbijt?

Een veel voorkomende reden waarom mensen hun ontbijt ‘s ochtends overslaan is dat ze moeite hebben om het eten weg te krijgen. Toch is het ook een kwestie van gewoonte. Probeer het jezelf aan te leren en je zult zien dat het meevalt. En er zijn ook voldoende alternatieven die makkelijker weg te krijgen zijn in de ochtend dan een boterham of cracker. Je kunt denken aan een voedzame smoothie of shake. Doe wat yoghurt, fruit naar keuze en Brinta in een blender of keukenmachine en je hebt je vloeibare drinkontbijt. Je zult zien dat dit ook nog eens hartstikke lekker is. Heb je geen blender of keukenmachine? Of heb je geen zin om deze apparaten schoon te maken? Dan kun je ook yoghurt met muesli en fruit in een schaaltje doen en met een lepel opeten. Zo gepiept en erg voedzaam.

gezond ontbijt yoghurt

Ben je wel fan van brood of crackers? Dan zijn er ook opties genoeg. Let wel op het beleg. Chocoladepasta en pindakaas zijn bevatten bijvoorbeeld veel meer ongezonde calorieën dan kipfilet of jam. Verder is het belangrijk om te kiezen voor gezonde boterhammen. Wit brood bijvoorbeeld is niet erg voedzaam en bevat relatief weinig voedzame stoffen. Je zult sneller honger krijgen als je wit brood eet dan als je voor bruin brood of volkoren brood kiest. Een gezond ontbijt waarmee je kunt afslanken is een volkorenboterham met een dun laagje margarine en kipfilet, tomaat en komkommer. Ook een volkorenboterham met margarine en een dun laagje jam voldoet. Wil je eens wat anders dan een boterham? Kies dan voor roggebrood met magere smeerkaas of appelstroop. Kortom keuze genoeg en een goed begin van de dag. Lees meer interessante afslanktips via onze homepage.