Lekkere trek? Neem een gezond tussendoortje

Braaf eet je inmiddels drie maaltijden per dag, dus ook een ontbijt. Maar toch is de tijd tussen een ontbijt en een lunch of een lunch en het avondeten vaak net iets te lang om zonder honger door te komen. En op zo’n moment komt de verleiding om de hoek kijken om wat lekkers te eten of snel naar iets makkelijks te grijpen. Vaak zijn deze lekkere en snelle tussendoortjes niet heel gezond en zitten barstensvol suiker. Een mueslireep bijvoorbeeld lijkt een verstandige keuze maar vaak zit hier nog meer suiker in dan een koekje. Wat kun je dan wel eten als je maag knort maar het nog etenstijd is? Hieronder vind je inspiratie voor lekkere en gezonde tussendoortjes.

Groente & fruit

Groente en fruit zijn niet alleen heel gezond maar kunnen ook heel erg lekker zijn. Als je een bakjes vult met reepjes paprika, cherrytomaatjes, stukjes wortel en komkommer heb je een lekkere mix die je binnen recordtempo op zult hebben. Aan een avocado zul je waarschijnlijk minder snel denken maar is ook heel geschikt om als tussendoortje te eten.

cherry tomaatjes

Daarnaast kun je ook eindeloos variƫren met fruit. Wat dacht je van stukjes kokosnoot? Of blauwe bessen? Bij een Turkse groenteboer of de Lidl kun je vaak vers fruit voor weinig geld scoren. Sla verschillende soorten vruchten in zodat je kunt afwisselen

Noten

Noten zijn heel vullend en gezond. Het zit vol met goede vetten, vezels en vitaminen en bevatten juist weinig koolhydraten. Ze zorgen er bovendien voor dat je snel een verzadigd gevoel krijgt en dus niet veel hoeft te eten. Let wel op dat je kiest voor ongezoete of ongezouten varianten, die zijn dan weer niet gezond. De geschikte noten zijn bijvoorbeeld hazelnoten, pistachenoten en amandelen. Mix deze noten door elkaar en je hebt een gezond tussendoortje. Leuke bijkomstigheid: het is goed voor je haar, nagels en huid.

pistachenootjes al tussendoortje

Eieren

Eieren en dan met name gekookte eieren zijn ook zeer geschikt als tussendoortje. Het geeft snel een vol gevoel en het zit vol met gezonde voedingswaarden. De eiwitten zijn de oorzaak van het verzadigde gevoel en daardoor grijp je minder snel naar andere etenswaren. Het is niet de bedoeling dat je er elke dag twee eet, maar een aantal eieren per week passen zeker wel in een gezond voedingspatroon.

tussendoortje gekookt ei